Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Zápis v kronice obce z roku 1928

     Staniční úřad Lužany vzdálen od Přeštic 4 km, od Plzně 29 km, od Klatov 20 km, od Želené Rudy 84 km.

     Trať Plzeň - Železná Ruda vystavěna byla roku 1876 za značné subvence státní 8 milionů zlatých a dne 14. listopadu 1877 dopravě osob i zboží odevzdána. Roku 1902 zřízeny pak byly mezi Lužany a Švihovem osobní zastávky Borové a Poříčí Červené.

     Původní staniční budova byla v střední části jednopatrová, po obou stranách pouze přízemní. Nástavba obou křídel rovněž do prvého patra provedena byla roku 1904.

     Přednostové stanice: prvním byl J. Achatz - nelze zjistiti od kdy do kdy. Druhým byl Antonín Halík, oficiál do března 1897, třetím Antonín Stáně od 11. března 1897 do 10. dubna 1906. Čtvrtým Jaroslav Formánek od 10. dubna 1906 do 28. června 1920, pátým Zdeněk Panuška, pisatel těchto pamětí, od 28. června 1920 do doby přítomné.

     V červnu 1919 projížděl tudy zvláštní vlak ze Železné Rudy, obsazený toliko ruskými legionáři tam určenými. Na stroji, brzdách a plošinách stáli ozbrojení legionáři s puškami pohotovými k palbě. Jeli do Plzně, kde hodlali způsobiti převrat a zmocniti se posádky, jak to učinili v Klatovech. Leč úmysl jejich v Plzni se jim nezdařil. Velitelem vlaku byl jistý šikovatel Jelínek.

     Dne 8. srpna 1920 po páté hodině odpoledne shořela přístavba u strážního domku 56 (tehdejší strážník František Blecha), současně shořel i strážný domek sám. Příčina vznícení jiskrou jedoucího vlaku. Pomáhal staniční personál a občanstvo.

     O vánocích 1921 rozvedeno bylo na stanici Lužanské elektrické osvětlení.

     Dne 3. května 1923 projížděl v Lužanech zvláštní vlak s panem prezidentem republiky T. G. Masarykem z Klatov do Plzně ve 4 h 55 min odpoledne. V Lužanech projížděl zvláštní vlak v kroku. Staniční budova byla slavnostně květinami a prapory vyzdobena, občanstvo nadšeně a důstojně Pana Presidenta, stojícího u okna a přívětivě rukou kynoucího, vítalo.

     Do 1. ledna 1924 nesla zdejší stanice název "Lužany v Čechách", od tohoto dne nápis tento byl zrušen a zůstal pouze "Lužany".

     Dne 1. září 1927 vzrušen byl zdejší kraj železničním neštěstím, které se událo u Švihova v km 58,8 v 8 hodin ráno. Šlapací draizina zachycena byla vlakem jedoucím týmž směrem od Klatov a byla rozbita. Usmrceni byli traťmistr Kamil Göbl ze Švihova, dělník Jan Šlehofr z Janovic a J. Preiss ze Lhotky u Janovic. Ing. J. Singer byl těžce poraněn.

     Tím podán stručně obsah pamětní knihy staničního úřadu v Lužanech až do dnešního dne (r. 1928), která vedena jest od prosince 1923 a v které podrobné paměti železnice se týkající jsou obšírněji a podrobněji vypsány.